حیات طیبه

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ «نحل 47»

حیات طیبه

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ «نحل 47»

حیات طیبه
آخرین نظرات

آذرخشی دیگر از آسمان کربلا

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴ ب.ظ
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا: مجموعه سخنرانی‌های استاد محمدتقی مصباح یزدی
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا: مجموعه سخنرانی‌های استاد محمدتقی مصباح یزدی
نویسنده:  محمدتقی مصباح ,
موضوع کتاب: ائمه اثناعشر. چهارده معصوم
ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ,
تاریخ نشر:  ۱۳۷۹
محل نشر: 
تعداد صفحات: ۲۵۶
شابک: 964-6740-69-3
توضیحات:
چکیده:


این مجموعه، تدوین و نگارش مجدد کتاب آذرخشى دیگر از آسمان کربلا، به علاوه مباحث "زمینه¬هاى پیدایش نهضت عاشورا" و "درسهایى از نهضت عاشورا" از کتاب در پرتو آذرخش است، که بر اساس بیانات علامه مصباح یزدى دام ظله در محرم سالهاى 1421 و 1422 هجرى قمرى تنظیم شده است.
فصل اول این کتاب به شبهاتى پیرامون بزرگداشت قیام عاشورا می‌پردازد. شبهاتی نظیر: چرا باید حادثه عاشورا را گرامى بداریم؟ چرا باید به یاد وقایع عاشورا فقط عزادارى کرد؟ چرا باید دشمنان امام حسین علیه‌السلام را لعن کرد؟ و...
در فصل دوم این مجموعه خواننده با چرائی اهمیت بزرگداشت قیام عاشورا آشنا شده و از گستردگى و تأثیر عزادارى براى سیدالشهدا علیه‌السلام، سرّ جاودانگى قیام عاشورا، قداست قیام عاشورا و تحریف ناپذیرى آن آشنا می¬گردد.
در فصل سوم نویسنده با طرح پیشینه تاریخى قیام عاشورا، از نفوذ منافقان در میان اصحاب پیامبر سخن به میان آورده است و به برترین هدف امیرالمؤمنین على علیه‌السلام در عصر خلفا و فرصت طلبى بنى امیه، سیاست معاویه بعد از شهادت على علیه‌السلام اشاره داشته است.
فصل چهارم به انحراف جامعه در عصر امام حسین علیه‌السلام و زمینه هاى اجتماعى انحراف جامعه، ابزارها و عوامل انحراف جامعه و راههاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل پنجم از علل رویارویى مردم با امام حسین علیه‌السلام سخن رفته است. همچنین از تأثیر قیام عاشورا در احیاى معارف اسلامى، تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیه‌السلام، انقلاب و خطر انحراف ما و.... سخن به میان آمده است.
در فصل ششم کتاب به اهداف قیام عاشورا یعنی اصلاح مفاسد و امر به معروف و نهى از منکر اشاره شده و نسبت به موضوعات پیرامون این اهداف مطالب نغز و مفیدی بیان شده است.
در فصل هفتم به مفهوم و مصداق امر به معروف و نهى از منکر و گستره معنایی آن و رابطه معناى امر به معروف با معناى جهاد و مصادیق آن و همچنین موضوع مقابله با تهاجم فرهنگى و بیداری جامعه بواسطه جهاد و شهادت طلبى نیز اشاره شده است.
نویسنده در فصل هشتم به وظایف حکومت و جامعه در شرایط حاضر در زمینه های آموزش احکام و معارف اسلامی و مقابله با توطئه¬هاى دشمنان پرداخته است و به بررسی علل فراموشی وظیفه امر به معروف و نهى از منکر و راهکار آن را ایجاد تشکلهاى اسلامى براى انجام فعالیتهاى اجتماعى پرداخته است.
در فصل نهم به امر به معروف و نهى از منکر در قرآن پرداخته شده است. در این بخش معناى اصطلاحى امر به معروف و نهى از منکر و مراتب آن و احساس مسئولیت در قبال دیگران شکافته شده و همچنین به نظام ارزشى فردگرا، جامعه¬گرا و نگرش اسلام و غرب به انسان نیز پرداخته است.
در فصل پایانی یعنی فصل دهم به نقش وراثت و محیط، در صعود و سقوط انسان با توجه به آیات قرآن پرداخته شده و از ارتباط بین بایدها و هست ها پرده‌برداری شده است.

منبع : http://booki.ir/Books/BookDetails/42386

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۹
* فرزندان عاشورا * Sons Of Ashura *

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی